mandag den 18. januar 2010

Færdig skammel og DIY-guide


Skamlen blev færdig i går. Den er så fin og Hjalte blev så glad i morges, da han vågnede og så den stod på hans værelse. Nu må jeg igang med en mere, for Gustav har bestilt en magen til. Godt jeg har en skammel mere... Jeg har klippet de fleste strimler, så der er ingen undskyldning.
Hvis andre vil snuppe idéen er fremgangsmåden som følger:

Klip stofrester i de ønskede farver i ca. 1 cm. brede strimler.

Hækl 4 luftmasker og hækl ind i den første med en kædemaske, så det danner en ring. Der efter hækles rundt og rundt med kædemasker og der tages ud når der er behov for det, så sædet bliver fladt.

Når den ene rest er brugt op binder man den næste på og sørger for at knuden kommer til at sidde på den side man ønsker som bagside (så er man fri for at hæfte så mange ender).

Når cirklen er stor nok hækler man 2-3 rækker rundt uden at tage ud. Derved dannes en kant.

Sæt en tynd elastiksnor i den yderste række, når du er færdig med at hækle. Stram elastikken, så sædet kan sidde godt fast på skamlen.

Håber det var til at forstå. Jeg er jo nybegynder udi hæklingens ædle kunst og kan endnu ikke alle fagudtrykkene... God fornøjelse!

11 kommentarer:

  1. Eeeeeej hvor er den fed!!!!!! Jeg bøjer mig dybt i støvet!
    Det er også sådan et skamlecover jeg er ved at lave, bare i bomuldsgarn. Jeg kan dog se at det ser meget federe ud med stofrester.
    RESPEKT!!!!

    SvarSlet
  2. WOW, det er lige sådan en, der er grunden til at jeg gerne ville lære at hækle. Den er bare så fin, kan godt forstå din søn blev glad!!

    Og rigtig fint at du har lavet en guide, du er simpelthen en knag :-)

    Må jeg så bare lige spørge om du kan forklare mig, hvordan jeg tager ud? Og hvilken str. hæklenål du har brugt.

    Du er da virkelig det nye hækleorakel.
    God resten af mandag!
    Mange hilsner
    Mette

    SvarSlet
  3. Nå skrev lige en laaang kommentar, men den forsvandt??
    Ville bare lige fortælle, at dit betræk her SKØNT!!
    Og tusind tak for udførlig guide :-) Du er vores nye hækleorakel, og må jeg så i den forbindelse stille dig et par spørgsmål: Hvordan tager man ud, og hvilken str. nål har du brugt?
    Rigtig god resten af mandag!
    Mette

    SvarSlet
  4. nåå, nu forstår jeg hvor kommentaren blev af. Undskyld jeg nu har spammet dig :-)

    SvarSlet
  5. Nøj hvor er den fin. Gør det ikke ondt i fingrene at hækle i stof?
    Skøn det er den bestemt!

    Kh Kristin

    SvarSlet
  6. Ej, hvor er den blevet flot!!
    Hvilken størrelse nål har du brugt?

    SvarSlet
  7. Tak tak tak de damer. Hvor er i søde.
    Jeg fandt en hæklenål nr. 5 i genbrug som viste sig at være god nok. Jeg er sikker på at større også kan bruge uden problemer.

    Kristin: Fingrene har ikke lidt overlast af nogen art. De har det strålende.

    Mette: Ok med spam. Jo flere kommentarer jo bedre :O)
    Ang. udtagning hækler du bare flere gange i samme maske, så cirklen bliver flad uden at trække sig sammen. Forstår du hvad jeg mener? Jeg har ikke gjort det efter et bestemt system. Bare når jeg har syntes at der var langt over til den næste maske, så har jeg lavet en ekstra i samme hul... Din kære søster ved vist også hvordan man gør!


    Lise: Det går meget hurtigere med stofrester end tyndt garn og coveret bliver dejlig tykt, så skamlen bliver lidt blød at sidde på.

    Kh. Malene

    SvarSlet
  8. Helt skøn skammel! Nu er du da vist færdiguddannet hækler ;-) Håber pakken fra Grenå kommer frem til dig i dag - den røg først m. posten i går formiddags. KH Lisbeth

    SvarSlet
  9. Nej, Lisbeth. Ikke helt endnu. Jeg kan stadig kun fastmasker, stangmasker og luftmasker. Der er vist lang vej igen. Men sjovt er det!
    Posten har lige været her mens jeg ikke var hjemme. Jeg kan desværre først hente pakken på posthuset i morgen... Ævæv! Jeg glæder mig sådan!
    Kh. Malene

    SvarSlet
  10. Hej Malene - nej hvor ville jeg ønske jeg havde læst denne DIY før jeg kastede mig over et rundt gulvtæppe til min datter Ida. Jeg glemte at tage flere masker ind undervejs og det mindede mere om en hue end et tæppe :-) Jo jeg er også grøn men NU er jeg igang igen og det bliver fedt men spildte da lige et par dage på det stunt der:-) Smart med den elastik der det vil jeg lige skrive mig bag øret. 1000 tak for inspiration. Kh.

    SvarSlet
  11. Mette: Hvor er jeg glad for at kunne hjælpe. Jeg glæder mig til at se resultatet af dine anstrengelser på din blog.
    Kh. Malene

    SvarSlet